söndag 18 september 2011

En morgontvätterskas bekännelser

Morgontävtterska ja, det har jag inte varit på flera år. Första gången jag bokade in en tvättid med början kl 07.00 var nog ca 6,5 år sen, när jag gick på folkis. Varför jag gjorde det då är en stor gåta, men jag borde ha känt mig tvungen på något sätt, någon annan logisk förklaring går inte att hitta. Detsamma gäller denna gråmulna söndag i Fruängen. Klockan 06.50 ringer väckarklockan. Jga vaknar till, men somnar sedan i ren bestörtning över den tidiga timman om igen. Har jag verkligen valt det här??

15 minuter och en konstig dröm om en egen frisering/inredningsbutik senare kliver jag upp och masar mig ut till tvättstugan som ligger i huset bredvid. Pyjamaströjan är gömd bakom en för evenemanget alldeles för varm kofta med två fickor idag avsedda för tunga nyckelknippor, och de blommiga pyjamasbyxorna får också gå med ut i morgonluften. Jag orkar inte bry mig om klädsel nu. Det är säkert ingen annan som är uppe ändå. Det är det ju helt säkert, men de möter säkert inte mig. Tvättkorgen är tung av alla stackars kläder jag smutsat ner. In med tvätten, i med tvättmedlet och vips! Jag känner mig duktig istället för trött!

Går tillbaka in och ställer äggklockan på 56 minuter, (hör ni hur den tickar i bakgrunden?) slår på vattenkokaren och planerar att äta en god frukost bestående av te, ekologisk apelsinjuice, kokt ägg och smörgåsar. Men först, ett blogginlägg i novelliknande stil och ett ombyte till de rena kläder jag lyckats spara för ändamålet. Godmorgon!

1 kommentar:

  1. Målande inlägg! Jag är där med dig, känner de tunga stegen och irriterar mig över äggklockan.

    SvaraRadera

Synpunkter, funderingar och sånt!